loader image

Januari is al bijna voorbij en mensen die goede voornemens hadden gemaakt voor 2020 zijn hier al hard mee aan het werk. Maar vaak merken we na zo’n maand van hard werken aan onze goede voornemens dat het allemaal niet meer zo lekker wil en dat opgeven soms veel makkelijker lijkt. Misschien dat chocolade het dan net wat makkelijker vol te houden kan maken.

Over het algemeen horen wij in het dagelijks leven vooral slechte dingen over chocolade, zoals dat het zorgt voor overgewicht, acne en nog veel meer. Maar is dit alles wel waar? En als dit waar is waarom eten zoveel mensen dan chocolade? Ook wordt er vaak gezegd dat hoe puurder de chocolade is hoe beter, maar klopt dit wel? In deze blog duiken we dieper in de feiten over chocolade en hoe chocolade goed voor uw gezondheid is. 

  • Antioxidanten in chocolade.                                                                                                                                                Chocolade beschikt over een hoog aantal antioxidanten die ons lichaam beschermen van vrije radicalen. Wat dit inhoudt is dat chocolade een bron van vitaminen is die stoffen uit ons lichaam wegnemen welke niet in ons lichaam thuis horen. Deze stoffen kunnen op lange termijn voor ziekten zorgen die te maken hebben met je cellen. Denk bijvoorbeeld aan hart -en vaatziekten, schade aan het zenuwstelsel en meer.
  • Betere prestatie van het brein door chocolade.                                                                                                                        Uit een onderzoek door onderzoekers van de Loma Linda universiteit in Californië Amerika blijkt dat het eten van chocolade de functies van het brein versterkt. De proefpersonen van deze test werden de dag voordat ze chocolade gingen eten getest op hun wetenschap en hoe hun brein functioneert. Opvolgend hebben deze mensen vijf dagen lang elke dag chocolade gegeten. Na deze vijf dagen werden ze opnieuw getest en lieten ze daadwerkelijk verbetering zien. Dit komt doordat het bloed makkelijker van het lichaam naar het hoofd stroomde en op lange termijn meer neuronen aangemaakt worden.
  • Chocolade stimuleert.                                                                                                                                                         Chocolade beschikt over een aantal van dezelfde stimulerende factoren die u bijvoorbeeld in koffie terug kan vinden. Dit zijn de stoffen cafeïne en theobromine, deze stoffen zorgen ervoor dat het brein op korte termijn gestimuleerd wordt om beter te functioneren. Het zorgt voor concentratie, energie en prestatie. In chocolade zit echter 40% minder cafeïne dan wat we terug vinden in koffie en dit zorgt ervoor dat je niet een te grote kick en negatieve effecten uit de chocolade krijgt die u van koffie en gelijke middelen wel zou kunnen krijgen.
  • Zwangerschap en chocolade.                                                                                                                                                            In 2016 werd er door de pregnancy meeting of society for maternal-fetal medicine in Atlanta Georgia in Amerika een onderzoek gedaan naar het effect van chocolade op de zwangerschap. Uit dit onderzoek kwam dat wanneer een vrouw tijdens haar zwangerschap ongeveer 30 gram chocolade eet per dag het de groei van het kind stimuleert.
  • Betere workout door chocolade.                                                                                                                                      Chocolade beschikt over catechin wat hetzelfde effect heeft als bijvoorbeeld een bietensapsmoothie. Dit zorgt ervoor dat na het eten van chocolade ons lichaam minder lucht verbruikt en we beter presteren.
  • Beroertes en chocolade.                                                                                                                                                                    In het Karolinska Instituut in Stockholm werd er een onderzoek uitgevoerd over wat voor effect chocolade heeft op beroertes. De mensen die een portie chocolade aten hadden 22% minder kans op een beroerte tegenover de mensen die dit niet deden. En mensen die ongeveer 60 gram chocolade aten in de week hadden 46% minder kans om van een beroerte te overlijden.

Pure chocolade versus melk en witte chocolade 

Vaak genoeg wordt er gezegd dat pure chocolade beter is dan melk en witte chocolade, maar is dit eigenlijk wel waar? Bij pure chocolade worden mindere andere bestanddelen gebruikt dan bij melk en witte chocolade. Dit zorgt ervoor dat de chocoladesoorten over andere voedingsstoffen beschikken. Zo heeft pure chocolade een hoger gehalte aan ijzer en antioxidanten maar daar tegenover hebben melk en witte chocolade een hoger gehalte aan calcium en proteïne. Het is dus maar net welke voedingsstoffen je nodig hebt om te bepalen welke chocolade beter is. 

Conclusie 

Al bij al is chocolade dus zo slecht nog niet voor ons lichaam. Wel wordt er aangeraden je eten nu niet volledig te vervangen door chocolade maar het product als een lekkere snack te gebruiken, op deze manier kunnen we er ook nog eens langer van genieten.  

 

Pin It on Pinterest